UPT

Pregătire pentru a deveni profesor

Formarea pentru profesia didactică sau formarea pedagogică reprezintă un proces educațional ce are ca scop pregătirea studentului pentru a deveni profesor sau educator în diferite niveluri de învățământ și în diferite domenii de studiu

Următorii pași sunt necesari a fi urmați pentru a deveni profesor, învățător sau educator:

  1. Urmarea de studii academice sau urmarea unui liceu pedagogic 

    Cei care doresc să devină profesori trebuie să urmeze și să absolve programe de licență sau  masterat în domeniul în care doresc să predea sau să urmeze un liceu pedagogic. Aceste programe includ atât aspecte teoretice și practice ale domeniului respectiv, cât și aspecte de pedagogie generală.

  2. Urmarea și absolvirea cursului de formare psihopedagogică 

    Acest curs este obligatoriu, fiind special conceput pentru a învăța viitorii profesori și educatori despre metode și teorii de predare, despre modalitățile d e evaluare a elevilor, dezvoltarea curriculumului ș.a. Ele oferă o bază solidă pentru a înțelege procesele educaționale și pentru a dezvolta abilități practice necesare în predare.

    Programul de formare psihopedagogică este formate din 2 nivele, constituindu-se în două module separate. Primul nivel oferă posibilitatea studentului de a preda în sistemul de învățământ primar și gimnazial cât și ca educator. Cel de-al doilea modul se face, de obicei în paralel cu programul de masterat, și oferă, în plus, posibilitatea de a preda în sistemul de învățământ liceal.

  3. Practica de predare 

    Practica de predare în clasă reprezintă o componentă esențială a cursului de formare psihopedagogică în care studenții trebuie să-și aplice cunoștințele teoretice și să-și dezvolte abilitățile practice. Tot acest proces se desfășoară într-o sală de clasă,  în fața elevilor unei școli, și sub supravegherea unui mentor care notează activitatea studentului și îi oferă feedback acestuia la final.

  4. Formarea continuă 

    Profesiile de profesor și educator necesită  o îmbunătățire  continuă a cunoștințelor și abilităților pedagogice. Formarea continuă constă în programe și activități  de perfecționare a pregătirii psihopedagogice, programe de conversie profesională, studii corespunzătoare unei specializări din alt domeniu de licență, seminarii sau workshop-uri care să îi ajute pe profesori să rămână actualizați cu cele mai recente tendințe și practici în domeniul educației și cursuri de pregătire şi susţinerea examenelor de obţinere a gradelor didactice II şi I.

  5. Examen de titularizare 

    Examenul de titularizare reprezintă un concurs în care se înscriu cei care doresc să obțină și să ocupe un post în sistemul de învățământ preuniversitar. Acest examen constă în două probe separate ce se susțin conform unui calendar prestabilit de Ministerul Educației.

    Prima probă o constituie inspecția la clasă, denumită și proba practică ce constă într-o evaluare a candidatului de către un profesor

    A doua probă constă într-un examen, ce variază în funcție de profesia aleasa, profesor, educator/învățător. Examenul de titularizare pentru învățători costă în subiecte de limba și literatura română, subiecte la metodica predării limbii și literaturii române, subiecte de pedagogie școlară, subiecte de matematică și subiecte la metodica predării matematicii. Examenul de titularizare pentru educatori include: exerciții de gramatică a limbii române, redactarea eseurilor, utilizarea limbajului specific domeniului educațional, eseul argumentativ sau structurat pentru ilustrarea unui concept dat, metodica activităților instructiv-educative în grădinițe. La profesori, examenul de titularizare variază în funcție de materia pe care candidatul dorește să o predea. Astfel, el poate consta în subiecte de istorie, limba și literatura română, fizică, chimie ș.a.m.d.

    Conform unui raport realizat și publicat de Ministerul Educației, la concursul de ocupare a posturilor didactice din învățământul preuniversitar – sesiunea 2023, rata procentul notelor peste 7 a fost de 48.00% la nivel național. Candidații trebuie să obțină cel puțin nota 7 pentru a se titulariza, adică pentru a devenii profesori.

    Conform aceluiași raport, procentul notelor între 5-7 la examenul de titularizare din sesiunea 2023 a fost  de 33.45%. Candidații care obțin note între 5-7, excluzând nota 7, pot deveni doar suplinitori, nu și profesori.

     

    Sursă: titularizare.edu.ro  

     

    Pentru mai multe informații referitoare la examenul de titularizare se poate accesa site-ul oficial deținut de Ministerul Educației: http://titularizare.edu.ro/2024/. De asemenea se poate vedea metodologia: http://titularizare.edu.ro/2024/docs/Metodologie%20mobilitate%20personal%20didactic%20de%20predare%202024-2025.pdf .

    Informatii suplimentare: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.                                                                                                                                                                                                        Telefon: 0256404066; 0256404067                                                                                                                                                                                                                                    (luni-joi intre orele 9-14, vineri: 9-12)

Formarea pentru profesia didactică sau formarea pedagogică reprezintă un proces educațional ce are ca scop pregătirea studentului pentru a deveni profesor sau educator în diferite niveluri de învățământ și în diferite domenii de studiu

Următorii pași sunt necesari a fi urmați pentru a deveni profesor, învățător sau educator:

  1. Urmarea de studii academice sau urmarea unui liceu pedagogic 

    Cei care doresc să devină profesori trebuie să urmeze și să absolve programe de licență sau  masterat în domeniul în care doresc să predea sau să urmeze un liceu pedagogic. Aceste programe includ atât aspecte teoretice și practice ale domeniului respectiv, cât și aspecte de pedagogie generală.

  2. Urmarea și absolvirea cursului de formare psihopedagogică 

    Acest curs este obligatoriu, fiind special conceput pentru a învăța viitorii profesori și educatori despre metode și teorii de predare, despre modalitățile d e evaluare a elevilor, dezvoltarea curriculumului ș.a. Ele oferă o bază solidă pentru a înțelege procesele educaționale și pentru a dezvolta abilități practice necesare în predare.

    Programul de formare psihopedagogică este formate din 2 nivele, constituindu-se în două module separate. Primul nivel oferă posibilitatea studentului de a preda în sistemul de învățământ primar și gimnazial cât și ca educator. Cel de-al doilea modul se face, de obicei în paralel cu programul de masterat, și oferă, în plus, posibilitatea de a preda în sistemul de învățământ liceal.

  3. Practica de predare 

    Practica de predare în clasă reprezintă o componentă esențială a cursului de formare psihopedagogică în care studenții trebuie să-și aplice cunoștințele teoretice și să-și dezvolte abilitățile practice. Tot acest proces se desfășoară într-o sală de clasă,  în fața elevilor unei școli, și sub supravegherea unui mentor care notează activitatea studentului și îi oferă feedback acestuia la final.

  4. Formarea continuă 

    Profesiile de profesor și educator necesită  o îmbunătățire  continuă a cunoștințelor și abilităților pedagogice. Formarea continuă constă în programe și activități  de perfecționare a pregătirii psihopedagogice, programe de conversie profesională, studii corespunzătoare unei specializări din alt domeniu de licență, seminarii sau workshop-uri care să îi ajute pe profesori să rămână actualizați cu cele mai recente tendințe și practici în domeniul educației și cursuri de pregătire şi susţinerea examenelor de obţinere a gradelor didactice II şi I.

  5. Examen de titularizare 

    Examenul de titularizare reprezintă un concurs în care se înscriu cei care doresc să obțină și să ocupe un post în sistemul de învățământ preuniversitar. Acest examen constă în două probe separate ce se susțin conform unui calendar prestabilit de Ministerul Educației.

    Prima probă o constituie inspecția la clasă, denumită și proba practică ce constă într-o evaluare a candidatului de către un profesor

    A doua probă constă într-un examen, ce variază în funcție de profesia aleasa, profesor, educator/învățător. Examenul de titularizare pentru învățători costă în subiecte de limba și literatura română, subiecte la metodica predării limbii și literaturii române, subiecte de pedagogie școlară, subiecte de matematică și subiecte la metodica predării matematicii. Examenul de titularizare pentru educatori include: exerciții de gramatică a limbii române, redactarea eseurilor, utilizarea limbajului specific domeniului educațional, eseul argumentativ sau structurat pentru ilustrarea unui concept dat, metodica activităților instructiv-educative în grădinițe. La profesori, examenul de titularizare variază în funcție de materia pe care candidatul dorește să o predea. Astfel, el poate consta în subiecte de istorie, limba și literatura română, fizică, chimie ș.a.m.d.

    Conform unui raport realizat și publicat de Ministerul Educației, la concursul de ocupare a posturilor didactice din învățământul preuniversitar – sesiunea 2023, rata procentul notelor peste 7 a fost de 48.00% la nivel național. Candidații trebuie să obțină cel puțin nota 7 pentru a se titulariza, adică pentru a devenii profesori.

    Conform aceluiași raport, procentul notelor între 5-7 la examenul de titularizare din sesiunea 2023 a fost  de 33.45%. Candidații care obțin note între 5-7, excluzând nota 7, pot deveni doar suplinitori, nu și profesori.

     

    Sursă: titularizare.edu.ro  

     

    Pentru mai multe informații referitoare la examenul de titularizare se poate accesa site-ul oficial deținut de Ministerul Educației: http://titularizare.edu.ro/2024/. De asemenea se poate vedea metodologia: http://titularizare.edu.ro/2024/docs/Metodologie%20mobilitate%20personal%20didactic%20de%20predare%202024-2025.pdf .

    Informatii suplimentare: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.                                                                                                                                                                                                        Telefon: 0256404066; 0256404067                                                                                                                                                                                                                                    (luni-joi intre orele 9-14, vineri: 9-12)