UPT

Combustibili neconvenționali: cum pot apa și alcoolul reduce emisiile motoarelor?

Când apa și alcoolul devin combustibilul viitorului

Poate o picătură de apă să reducă emisiile motoarelor? Cercetătorii de la Universitatea Politehnica Timișoara spun că da.

În laboratorul său, din cadrul Departamentului de Mașini și Motoare Termice, Andrei Borborean testează soluții inovatoare pentru optimizarea motoarelor cu ardere internă prin injectarea de apă, alcool și GPL.

Apa, odată introdusă în galeria de admisie, se evaporă, absorbând o cantitate semnificativă de căldură. Aceasta conduce la scăderea temperaturii în cilindru, inhibând formarea oxizilor de azot (NOx)”, explică s

De la fascinație pentru motoare, la o cercetare cu impact

Povestea lui Andrei Borborean începe în Timișoara, orașul natal, unde a studiat la Colegiul Tehnic „Henri Coandă”. Curiozitatea pentru mecanică s-a transformat în cercetare aplicată odată cu doctoratul său, dedicat injecției de apă în motoarele cu ardere internă. „Sper să ajungem la o metodă general valabilă, care să poată fi aplicată la motoare cu capacități cilindrice și niveluri de putere variabile”, spune cercetătorul.

Tehnologia care transformă motoarele

Cercetarea sa urmărește trei direcții principale:

  • Apă pentru răcire: În motoarele cu aprindere prin scânteie, apa reduce temperatura arderii, prevenind formarea NOx.
  • Alcool pentru stabilitate: În motoarele Diesel, alcoolul stabilizează arderea și scade emisiile poluante.
  • GPL și alcool: Un amestec combustibil eficient, cu emisii mai reduse și performanțe mai bune.

Procesul este relativ simplu și nu necesită modificări majore ale arhitecturii motoarelor existente”, subliniază Borborean. Acest aspect face soluția atractivă pentru implementare rapidă și costuri reduse.

Echipa din spatele inovației

În spatele inovației stă o echipă interdisciplinară, tânără și ambițioasă, formată din: s Andrei Borborean, care colaborează cu doi doctoranzi dedicați: Izvorean Ștefan, care investighează eficiența injecției de alcool în motoarele Diesel, și Molnar Cosmin, axat pe optimizarea amestecului de GPL și alcool. Sub coordonarea profesorului Stoica Virgil, echipa își concentrează eforturile asupra unor soluții inovatoare ce pot redefini standardele tehnologice din domeniul transporturilor.

Între călătorii și inovație

Când nu este în laborator, Andrei Borborean explorează lumea pe două roți sau la manșa unui avion de mici dimensiuni. „Încerc să vizitez cât mai multe locuri și să cunosc culturi diferite. Până acum am reușit să ajung în 47 de țări, fiecare cu povestea ei”, spune cercetătorul.

Transportul viitorului, picătură cu picătură

Este o direcție de cercetare care nu doar că poate aduce beneficii imediate pentru industrie, dar poate contribui și la un mediu mai curat pentru toți”, concluzionează s Andrei Borborean.

Cu o echipă pasionată și o viziune orientată spre viitor, cercetătorul timișorean accelerează spre un obiectiv ambițios: transformarea motoarelor convenționale în tehnologii sustenabile, pregătite pentru provocările secolului XXI.

Într-o lume în care sustenabilitatea devine necesitate, cercetarea timișoreană propune nu doar o soluție – ci o revoluție în mișcare.